woensdag 16 september 2009

lachen met collega's


Na een overleg met onze Nederlandse vrienden in Hoogstraten, reed ik samen met Thomas en Wendy naar huis. Maarten reed apart met de moto. Onder een brug over de snelweg zagen we een motard met pech staan die net dezelfde moto had als Maarten. Toch even checken via de GSM of het toch zeker niet Maarten zelf was. En jawel: onze dierbare collega die het presteert om indruk te maken op vriend en vijand door op imposante wijze te arriveren op zijn zware CBF 1000, stond zonder benzine te schilderen aan de kant van de weg.
Of wij het misschien zagen zitten om hem benzine te brengen? Ja hoor, maar niet zonder eens te lachen om zijn beteuterd gezicht. En niet zonder een foto te trekken van dit fijne staaltje van collegialiteit.

maandag 7 september 2009

t is officieel...

Een must in deze periode van het jaar!


Go Gerard!

Jongens en hun ontgoochelingen

Hoewel we sinds kort het gezelschap hebben van een charamante jongedame, heerst het testosteron nog overduidelijk en met vaste hand op kantoor. Dat uit zich in WC-brillen die omhoog staan, afwas die niet gedaan is en natuurlijk de gespreksonderwerpen. In dalende volgorde van frequentie van voorkomen gaan deze laatste over: het werk, SPSS, de Printer, PC's en auto's.

Op auto-gebied heb ik onlangs toch wel een grote ontgoocheling opgelopen. Citroen had een remake beloofd van hun legendarische DS.













De toenmalige DS verlegde de bakens in auto-wereld. Dat zorgt natuurlijk voor hoge verwachtingen voor de nieuwe DS.




De nieuwe DS ontgoochelt mij op alle vlak. Geen uitstraling, geen nieuwe techniek... Oersaai, eigenlijk.
Een beetje heiligschennis, precies.







The Beauties or the nerds




Adforum is een bedrijfje van drie ex-unief-assistenten. Eigenlijk hebben we nog steeds vele formele en informele contacten met de KULeuven. Dat heeft het grote voordeel dat we altijd up-to-date zijn op het gebied van nieuwe wetenschappelijke concepten en HR-tools.

Bij onze klanten leeft ook een beetje dat beeld: Adforum staat voor degelijkheid en wetenschappelijkheid. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee. Alleen vrees ik dat dat een beetje te koste gaat van onze blitsheid. We zijn een beetje teveel Adhemar en een beetje te weinig Fanny. Rationeel bekeken is daar niets mis mee: Als je een consultancykantoor inroept, wil je degelijk advies en kan het je niet schelen welke uitstraling dat bureau heeft. Maar anderzijds is het natuurlijk veel plezanter aan tafel zitten met een paar hippe, vlotte kerels dan met een paar saaie kwieten. Saai zijn we natuurlijk niet, maar ik vrees dat we de laatste tijd een beetje te veel hebben ingezet op onze grondigheid en wetenschappelijkheid.

Hoog tijd dus voor wat meer Beauty en wat minder Nerd.

Misschien gauw eens een vacature uitschrijven.






woensdag 2 september 2009

Verborgen fotomateriaal op internet


Er staat meer info over je zelf op het internet dan je zelf denkt. Headhunters kennen al langer dan vandaag sites als http://www.wieowie.nl/ of http://www.123people.com/ . Heel dikwijls leveren deze sites zeer nutteloze informatie op over naamgenoten aan de andere kant van de wereld.

Soms vind je er ook informatie over de persoon die je effectief aan het opzoeken bent. Zo vond ik er een foto van mezelf (ik weet het, zeer nerdy om jezelf te gaan opzoeken, maar geef toe: je hebt het ooit al zelf gedaan ;-)).
Het is een foto die zo'n 7 jaar en evenveel kilo geleden is gemaakt. Het is nu niet direct een foto die het idee oproept van 'hé, die Michael Tack ziet er competent en betrouwbaar uit'. Je denkt eerder 'Oei, ik wist niet dat Michael Tack een gezochte persoon was'.

Laat het mij weten als jij iets genants terugvindt over je zelf (neen, ik geloof het niet dat je jezelf nog niet hebt opgezocht)!

dinsdag 1 september 2009

Box of Chocolates



In de gelijknamige film sprak de ietwat achterlijke Forrest Gump de onsterkfelijke woorden "My Mama always said, life was like a box of chocolates.You never know what you're going to get." (liefst luidop te lezen met vet Amerikaans accent van de Zuiderlijke staten).
Eigenlijk is het werken als consultant ook een beetje een box-of-chocolates-ervaring: je komt in allerlei organisaties en het is nooit op voorhand op voorhand te voorspellen wat het zal worden.
Opleiding geven in een lokaal zonder ramen en zonder airco, vergaderingen in een klein lokaal waar een man onder tafel zit te werken aan de verwarming, supertrendy kantoorruimtes met reuzeplasmascherm om presentaties te bekijken, reuze-landschapbureaus waar honderden mensen naast elkaar voor een scherm zitten, kantoren met werkelijk een prachtig uitzicht op de Brusselse skyline, ... .
De styling van de werkruimtes creëert een bepaalde sfeer en maakt een zekere indruk op jou als consultant. In het begin kon ik wel eens onder de indruk zijn van de grootte en de uitstraling van het bedrijfsgebouw. Maar ondertussen heb ik al geleerd dat de architectuur niets zegt over de manier waarop je wordt ontvangen. Soms erg vriendelijk, soms erg afstandelijk. Soms vol bewondering, soms vol 'dédain'. Soms zonder drankje, soms met een drankenkaart waar een gemiddeld café jaloers op is.
Altijd een beetje een verrassing en 'you never know what you gonna get'. Heel plezant is dat, ookal zijn niet alle chocolaatjes even lekker ;-)